Skip to content
Line overlay vector

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Welke vragen stel ik tijdens een kennismaking

Bij een kennismaking met een gastouder is het belangrijkste dat er een goede klik is; volg hierin vooral je gevoel. Daarnaast zijn er praktische zaken die je als ouder graag vooraf wilt weten, evenals je eigen wensen. Hier zijn enkele voorbeelden van mogelijke vragen:

  • Kan de gastouder meer vertellen over het dagritme en activiteiten met de kinderen?
  • Wat is de visie van de gastouder op opvoeding, ontwikkeling en aanpak?
  • Wat is de ervaring van de gastouder in de opvang?
  • Wat is het uurtarief en wat is daarbij inbegrepen (luiers, voeding, verschoningsdoekjes)?
  • Hoeveel weken is de gastouder per jaar afwezig voor vakantie of vrije dagen?
  • Wat moeten ouders meenemen naar de opvang?
  • Hoe gaat de gastouder om met speciale wensen zoals voeding, slaaptijden, wasbare luiers, of andere zaken?
  • Hoe wordt er gecommuniceerd met ouders (schriftje, mondeling, foto’s)?

 

Als mijn kindje ziek is kan ik dan wel gebruik maken van de opvang?

Een kindje kan bij ziekte meestal gewoon naar de opvang, wat één van de voordelen is van gastouderopvang. Dit geldt uiteraard niet bij hoge koorts, veelvuldig overgeven, diarree, of als het kindje niet alert of vrolijk oogt. De gastouder maakt in overleg met de ouder een inschatting.

Moet ik mijn gastouder doorbetalen als ik op vakantie ben?

De gereserveerde uren worden in principe altijd doorbetaald aan de gastouder, zolang de opvang geopend is. De gastouder houdt deze plek immers vrij voor je kind en houdt rekening met zaken zoals voeding en planning. Het is echter mogelijk om in overleg met de gastouder de uren op een andere dag in te halen, mits je dit tijdig doorgeeft.

Als de opvang gesloten is, bijvoorbeeld door vakantie of ziekte van de gastouder, hoef je de uren niet door te betalen en heb je ook geen recht op kinderopvangtoeslag voor deze uren. Officiële feestdagen vormen hierop een uitzondering.

*Opvang bij ouders aan huis valt onder de regeling dienstverlening aan huis, waarvoor andere regels en voorwaarden van toepassing zijn.

Wat kost een gastouder bij ouders aan huis?

De kosten voor een gastouder aan huis bedragen minimaal het wettelijk minimumuurloon (inclusief vakantietoeslag) en variëren doorgaans tussen € 15,50 en € 20,00 per uur. Dit is afhankelijk van het aantal kinderen en de ervaring van de gastouder. Daarnaast betaal je bureaukosten van € 1,25 per kind per uur, met een minimum van € 50 en een maximum van € 150 per gezin per maand.

Voorbeeld: Bert en Kim hebben voor hun drie kinderen een gastouder aan huis op de dinsdag en donderdag voor 10 uur per dag.

Kosten gastouder: 20 uur opvang per week x € 18,50 (uurtarief gastouder)  = € 370 per week/ € 1602 per maand

Kosten gastouderbureau: 20 uur opvang per week x 3 kinderen = 60 uur per week x € 1,25  (per uur/per kind) = € 75 per week/ € 150 per maand (maximale bureaukosten zijn van toepassing)

Totale bruto kosten per maand: € 1752

Bruto uurtarief per kind: € 6,74

Daarnaast brengen sommige gemeenten legeskosten in rekening voor de registratie van je woning in het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen (LRKP).

Mag een gastouder aan huis ook licht huishoudelijk werk doen?

Ja, dat mag. Kleine huishoudelijke taken, zoals koken, stofzuigen of afstoffen, kunnen in overleg worden afgesproken vóór de start van de opvang.

Waarvoor betalen wij bureaukosten?

1. Bemiddeling tussen vraag- en gastouders

  • Matchen van ouders met geschikte gastouders.
  • Begeleiden van kennismakingsgesprekken en organiseren van koppelingsgesprekken op de opvanglocatie.

2. Administratieve ondersteuning

  • Opstellen van overeenkomsten tussen ouders en gastouders.
  • Verwerken van urenregistraties, facturen en betalingen.

3. Kwaliteitsbewaking

  • Toezien op naleving van de Wet Kinderopvang en andere regelgeving.
  • Jaarlijkse controle van de opvanglocatie op veiligheid en hygiëne.
  • Beoordeling van kwalificaties van gastouders, zoals diploma’s, EHBO-certificaten en VOG.

4. Pedagogische begeleiding

  • Adviseren bij pedagogische vraagstukken.
  • Ondersteunen bij het opstellen en naleven van pedagogische werkplannen.

5. Coaching en ondersteuning

  • Begeleiden van gastouders bij hun professionele ontwikkeling.
  • Aanbieden van bijscholingen en trainingen.
  • Fungeren als aanspreekpunt voor vragen en problemen.

6. Financieel en juridisch advies

  • Ondersteunen bij de aanvraag van kinderopvangtoeslag.
  • Adviseren over tarieven en afspraken tussen ouders en gastouders.

Voor een uitgebreider overzicht van onze taken en verantwoordelijkheden verwijzen wij naar de pagina Kwaliteit. Hier zijn ook onze laatste inspectierapporten te vinden van de GGD.

Hoe werkt de urenregistratie en betaling precies?

Aan het einde van elke maand registreert de gastouder digitaal de opvanguren via het Gastouderportaal. De overeengekomen uren uit de overeenkomst worden ingevuld en eventueel extra afgenomen opvanguren. De registratie wordt daarna ter accordering naar de vraagouder gestuurd via een geautomatiseerde e-mail. Vraagouders hebben 2 dagen om de registratie te bekijken en eventueel af te keuren. Bij akkoord vindt de incasso rond de 7e plaats, gevolgd door de uitbetaling aan de gastouder.

Ik vind het financiële gedeelte van de opvang lastig, kan ik hierbij extra hulp krijgen?

Wij bieden extra begeleiding als je als ouder of gastouder zekerheid wilt over de opvangkosten of hulp nodig hebt bij financiële zaken.

Werken jullie met dagdelen?

Wij werken niet met dagdelen of vaste haal- en brengtijden, zoals vaak bij kinderdagverblijven. Voor dagopvang nemen ouders minimaal 5 uur per dag af, en daarboven reserveer je alleen de uren die je echt nodig hebt. Sommige gastouders hanteren afwijkende minimale uren per dag. Samen zoeken we naar de opvang die het beste bij jouw situatie past.

Ik zoek een gastouder, wat nu?

Op zoek naar een gastouder? Neem gerust contact met ons op of schrijf je direct in via onze website.

Na je aanmelding neemt een van onze bemiddelingsmedewerkers contact met je op voor een intakegesprek. Tijdens dit gesprek luisteren we naar jouw wensen en leggen we uit hoe wij te werk gaan.

Op basis daarvan stellen we binnen korte tijd een aantal gastouders aan je voor die goed bij jullie situatie passen. Je kunt vervolgens vrijblijvend met hen kennismaken.

 

 

Hoe vraag ik kinderopvangtoeslag aan?

Een geregistreerde gastouder die is aangesloten bij een gastouderbureau ontvangt een uniek registratienummer in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK). Met dit nummer kun je kinderopvangtoeslag aanvragen bij de Belastingdienst. Daarbij geef je het aantal opvanguren en het totale uurtarief (gastouder + bureaukosten) op. Heb je hulp nodig? Laat het ons weten!

Rekenmodule voor kinderopvangtoeslag.

Verzorgen jullie ook spoed opvang?

Ook bij spoed kunnen we helpen.

We zijn hierbij wel afhankelijk van de beschikbare plekken en van jullie wensen, maar meestal lukt het om binnen enkele dagen opvang te regelen.

Voor baby’s kan het soms iets langer duren, omdat gastouders maximaal twee baby’s per dag mogen opvangen.

We doen in elk geval ons uiterste best om zo snel mogelijk een passende oplossing te vinden.

Welke dagen en tijden kan ik gebruik maken van de opvang?

De reguliere opvangtijden zijn op maandag t/m vrijdag van 7:15 uur tot 18:00 uur. In uitzonderlijke gevallen is 24/7 opvang mogelijk. Hoewel niet alle gastouders beschikbaar zijn in het weekend of ’s avonds, zoeken wij graag naar een passende oplossing.

Heb je vijf dagen per week opvang nodig dan kan het prettig zijn om gebruik te maken van twee verschillende gastouders.

Hoe screenen jullie de gastouders?

Wij besteden veel tijd en aandacht aan het screenen van nieuwe gastouders. We stellen nooit een gastouder voor die we niet persoonlijk hebben ontmoet. Bij nieuwe gastouders gaan we op huisbezoek om de woning te controleren op veiligheid en hygiëne. Daarnaast beoordelen we of de gastouder voldoende kennis en vaardigheden heeft. Als we potentie zien, maar extra bijscholing of stage-uren nodig achten, bespreken we dit eerst met de gastouder.  Hoewel de vraag naar gastouders groot is, kiezen wij er soms bewust voor om niet met een gastouder samen te werken als deze niet aansluit bij onze werkwijze en eisen aan de kwaliteit.

Wat gebeurt er als mijn gastouder ziek is of op vakantie gaat?

Als een gastouder langdurig ziek is of vakantie heeft kunnen wij in bijna alle gevallen een vervangende gastouder vinden. Wij vernemen dit graag zo snel mogelijk.

Aan welke eisen moeten gastouders voldoen?

Om erkend gastouder te kunnen worden moet je aan bepaalde wettelijke eisen voldoen. Een MBO diploma, EHBO, VOG, volledig schone en veilige woning, kennis van het pedagogisch beleidsplan en meldcode kindermishandeling. Zie hier voor meer over gastouder worden.

Moet ik mijn gastouder doorbetalen als zij ziek is of op vakantie gaat?

Als de opvang gesloten is, bijvoorbeeld door vakantie of ziekte van de gastouder, hoef je de uren niet door te betalen en heb je ook geen recht op kinderopvangtoeslag voor deze uren. Officiële feestdagen vormen hierop een uitzondering.

*Opvang bij ouders aan huis valt onder de regeling dienstverlening aan huis, waarvoor andere regels en voorwaarden van toepassing zijn.

Waarom moet ik voor Gastouderbureau Snoesje kiezen?

Er zijn veel gastouderbureaus, elk met een eigen werkwijze. Wij zijn een regionaal en persoonlijk bureau met meer dan 20 jaar ervaring en pedagogisch geschoolde medewerkers met ruime ervaring in de kinderopvang.

Wij kennen onze gastouders persoonlijk en stellen alleen gastouders voor die we goed kennen. Daarnaast bieden we:

  • Hulp bij vervanging bij afwezigheid van een gastouder.
  • Ondersteuning bij het aanvragen van kinderopvangtoeslag.
  • Vrijblijvende kennismaking met gastouders.
  • Intensieve begeleiding van onze gastouders.

Wij zijn geen landelijk internetbureau, werken niet met een opvangmarktplaats of onbekende gastouders. We bieden kwaliteit tegen een eerlijke prijs, zonder prijsstunter te zijn.

Zie hier onze visie.

Kijk ook eens naar de ervaringen van onze klanten bij Kiyoh reviews!

Waarom heeft jullie website geen opvangmarktplaats?

Waar sommige gastouderbureaus werken met een digitale opvangmarktplaats, kiezen wij bewust voor een persoonlijke benadering.

Al onze gastouders worden eerst zorgvuldig door ons gescreend voordat we ze aan ouders voorstellen. Omdat we hen persoonlijk kennen, kunnen we op basis van jouw wensen een passende en vertrouwde match maken.

Benieuwd naar onze locaties? Onder het kopje opvanglocaties op onze website krijg je alvast een indruk. Daar stellen onze gastouders zich graag aan je voor.

Is een intakegesprek en kennismaking met gastouders vrijblijvend?

Ja, een kennismakingsgesprek en het kennismaken met gastouders zijn geheel vrijblijvend en kosteloos.

Waarom een gastouder ipv een kinderdagverblijf?
1. Persoonlijke aandacht
  • Een gastouder vangt maximaal 5 kinderen per dag op, in tegenstelling tot 16 kinderen bij een kinderdagverblijf. Hierdoor krijgt elk kind meer persoonlijke aandacht.
2. Flexibiliteit
  • Gastouders zijn vaak flexibeler met opvangtijden, inclusief vroege ochtenden, avonden, en weekenden.
  • Geen vaste haal- en brengtijden zoals bij een kinderdagverblijf.
  • Geen dagdelen van minimaal 11-12 uur per dag, maar in overleg bepalen wij het aantal gewenste opvanguren.
3. Huiselijke omgeving
  • De opvang vindt plaats in een huiselijke sfeer, wat voor kinderen vaak rustiger en vertrouwder aanvoelt.
4. Continuïteit
  • Je kind wordt door dezelfde persoon opgevangen, wat een hechte band en een stabiele omgeving bevordert.
5. Ziekteopvang
  • Zieke kinderen (zonder ernstige klachten zoals koorts of diarree) kunnen vaak gewoon naar de opvang.
  • Als je gastouder afwezig is voor ziekte of vakantie kunnen wij in de meeste gevallen vervangende opvang bieden.
6. Kleinschaligheid
  • Door de kleinere groepen is er meer ruimte voor individuele ontwikkeling en behoeften.
7. Maatwerk
  • Gastouders kunnen afspraken maken over specifieke wensen, zoals voeding, slaapschema’s en activiteiten.
  • Als ouder bepaal je zelf wie er voor jouw kind gaat zorgen, dit geeft een vertrouwd gevoel.

Gastouderopvang is een ideale keuze als je op zoek bent naar flexibiliteit, persoonlijke aandacht en een warme, huiselijke omgeving voor je kind.

Mag ik kennismaken met meerdere gastouders?

Op basis van jouw wensen zoeken wij passende gastouders voor jullie en delen deze met je per mail. Vervolgens kun je vrijblijvend een kennismaking inplannen om de gastouder te kiezen die het beste bij jullie past.

Laat je het ons weten als je een leuke gastouder hebt gevonden?

Ik heb een geschikte gastouder gevonden, wat nu?

Wanneer je een geschikte gastouder hebt gevonden, vernemen wij dit graag. Wij stellen de overeenkomsten op en mailen deze ter beoordeling naar jou en de gastouder. Daarna plannen we een koppelingsgesprek bij de gastouder op de opvanglocatie. Tijdens dit gesprek worden de overeenkomsten getekend en alle afspraken rondom jullie kind(eren) vastgelegd.

Is jouw gastouder nog niet geregistreerd in het LRK, maar willen jullie graag samenwerken? Neem contact met ons op, dan bespreken we samen de mogelijkheden om de opvang te realiseren.

Kan ik gastouder worden bij familie of kennissen?

Ja, wij bieden voor veel klanten familieopvang aan. Hierbij gelden dezelfde eisen als voor reguliere gastouders, maar wij begeleiden jullie hierbij van A tot Z. Met familieopvang heb je recht op kinderopvangtoeslag, wat aanzienlijk kan schelen in de kosten.

Kan mijn kind met een zorgvraag ook naar een gastouder?

Heeft je kind een specifieke zorgvraag? Wij denken graag met je mee! Onze gastouders zijn gediplomeerd en krijgen training over onderwerpen zoals autisme en hoogsensitiviteit. Daarnaast zijn we aangesloten bij het Expertisecentrum Jonge Kind van Plein Midden Twente, waar we terecht kunnen voor vragen over ontwikkeling, opvoeding en ondersteuning. Samen kijken we naar jullie wensen en de mogelijkheden.

Wat zijn de kosten van gastouderopvang?

De maandelijkse kosten van gastouderopvang bestaan uit het tarief van de gastouder en de bureaukosten. Voor de zoektocht naar een gastouder en het koppelingsgesprek betaal je eenmalige inschrijfkosten van € 35.

Het uurtarief van de gastouder
De gastouder mag zelf haar uurtarief bepalen. Dit is afhankelijk van onder meer opleiding, ervaring en de opvanglocatie. Ons advies uurtarief voor gastouders ligt tussen de € 6,75 en € 7,50 per kind per uur. Het kan zijn dat een gastouder extra kosten berekent voor voeding of materiaal.

De bureaukosten
Aan het gastouderbureau betaal je € 1,25 per kind per uur aan bureaukosten, met een minimum van € 35 en een maximum van € 125 per gezin per maand.

Heb ik recht op kinderopvangtoeslag als ik gebruik maak van een gastouder?

Ja, indien je gebruik maakt van een gastouder via een gastouderbureau kun je ervan uitgaan dat je recht hebt op kinderopvangtoeslag. Daarnaast gelden er een aantal voorwaarden voor ouders:

  • Jij en je toeslagpartner werken, volgen een traject naar werk of een opleiding of inburgeringscursus.
  • Je betaalt zelf een deel van de kosten van kinderopvang. Dit is de eigen bijdrage.
  • Jij en je toeslagpartner hebben de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning.
  • Je krijgt kinderbijslag of een pleegouderbijdrage, of je onderhoudt het kind in belangrijke mate.
  • Je kind staat ingeschreven op jouw woonadres.
  • Je kind zit nog niet op het voortgezet onderwijs.
Hoeveel betaal ik werkelijk, na aftrek van de kinderopvangtoeslag?

De hoogte van de kinderopvangtoeslag hangt af van het uurtarief (opvangkosten + bureaukosten), het aantal opvanguren en het verzamelinkomen. Gemiddeld krijgen ouders 60 tot 80% van de kosten vergoed. Met de onderstaande rekenmodule kun je eenvoudig berekenen hoeveel kinderopvangtoeslag je precies ontvangt.

Zie hier de Rekenmodule voor kinderopvangtoeslag.

Vragen?

We helpen je graag!

WhatsApp
Bellen
E-Mailen