Skip to content

Verrijk de spel- en taalontwikkeling van kinderen

5 juni 2021 - Posted inNieuws

Veel gastouders vangen kinderen op met een taalachterstand. Daarnaast blijkt dat kinderen op jonge leeftijd tegenwoordig steeds minder spelen. Als gastouder kun je twee vliegen in één klap slaan door spelvormen te ontwikkelen die zowel de taal- als spelontwikkeling van kinderen stimuleren. Het Kohnstamm Instituut heeft hiervoor 10 kernelementen geformuleerd, die we hieronder bespreken.

Veel gastouders vangen kinderen op met een taalachterstand. Daarnaast blijkt dat kinderen op jonge leeftijd tegenwoordig steeds minder spelen. Als gastouder kun je twee vliegen in één klap slaan door spelvormen te ontwikkelen die zowel de taal- als spelontwikkeling van kinderen stimuleren. Het Kohnstamm Instituut heeft hiervoor 10 kernelementen geformuleerd, die we hieronder bespreken.

1). Plezier in het spel staat voorop. Dit kun je als gastouder afmeten aan het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen. Het kind is dan blij, opgewekt, ontspannen, spontaan, geconcentreerd, levenslustig, gemotiveerd en creatief.

2). Schep spelsituaties waarin kinderen taal nodig hebben. Creëer als gastouder spelvormen die situaties in het dagelijks leven nabootsen. Denk aan het kopen van een brood bij de bakker of het onderzoeken van een patiënt door de dokter.

3). Betrek alle kinderen in communicatie. Ook (en juist) bij laagtaalvaardige, stille of minder actieve kinderen is het belangrijk de interactievaardigheden te stimuleren. Daag deze kinderen daarom uit tot actief handelen en het nemen van eigen initiatief.

4). Ga niet te snel zelf meespelen. Zelf meespelen kan een goede manier zijn om een spelvorm in goede banen te leiden, maar doe het niet te snel. Observeer eerst goed waar de kinderen mee bezig zijn, zodat je bij deelname jouw inbreng zorgvuldig hierop kunt afstemmen.

5). Stap in de fantasiewereld van kinderen. Jonge kinderen gaan tijdens spelvormen vaak intens op in hun verbeelding. Als gastouder is het belangrijk om mee te gaan in dit doen-alsof-spel en dingen die misschien niet realistisch zijn te accepteren.

6). Betrek kinderen op elkaar. Bij taaldenken in spel draait het om het stimuleren van interactie; niet alleen met jou, maar ook tussen kinderen onderling. Speel vragen en opmerkingen van kinderen daarom door aan andere kinderen en betrek iedereen bij het spel.

7). Schep ruimte voor eigen bijdragen. Het taalleermechanisme van kinderen treedt optimaal in werking wanneer ze actief en op eigen initiatief kunnen spreken. Bied daarom de ruimte voor de inbreng van eigen ideeën en onderbreek kinderen niet te snel.

8). Verdiep het spel en breid het uit. Hoe uitgebreider en complexer een spelvorm, hoe meer deze bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen. Probeer daarom nieuwe handelingen, wendingen of details toe te voegen als de situatie hierom vraagt.

9). Daag kinderen uit tot complexe denktaal. Met behulp van taal kan een kind anderen laten weten wat het denkt. Het verwoorden van ideeën maakt deze bovendien vaak concreter en duidelijker. Daag kinderen daarom uit om zelfs complexe gedachten of ideeën te verwoorden.

10). Benut problemen. Problemen dagen kinderen uit tot complexe denktaal. Gebruik of creëer problemen daarom om kinderen zélf na te laten denken over een oplossing. Accepteer hierbij ook onlogische oplossingen, zodat kinderen de effectiviteit ervan zelf kunnen ervaren.

Meer weten over de 10 kernelementen van het Kohnstamm Instituut? Lees dan hier verder.

Bekijk ook eens deze berichten