Misschien heb jij een kind met een handicap op de groep of hebben jullie een speciale groep met kinderen die extra zorg kunnen gebruiken binnen de organisatie? Wij geven 6 concrete tips voor het werken met kinderen met een beperking. We vroegen hiervoor invulling aan Eva Toele, directeur van opvangorganisatie de Boshoeve in Nieuw-Vennep, waar ze veel ervaring hebben met kinderen die zorg nodig hebben
6 tips voor het werken met kinderen met een beperking
Misschien heb jij een kind met een handicap op de groep of hebben jullie een speciale groep met kinderen die extra zorg kunnen gebruiken binnen de organisatie? Wij geven 6 concrete tips voor het werken met kinderen met een beperking. We vroegen hiervoor invulling aan Eva Toele, directeur van opvangorganisatie de Boshoeve in Nieuw-Vennep, waar ze veel ervaring hebben met kinderen die zorg nodig hebben.
1. Kijk niet naar de uitkomst
Besteed tijdens een activiteit minder aandacht aan het doel, maar meer aan het proces. Bied materiaal aan en kijk wat een kind ermee kan, niet naar de uitkomst. Eva Toele: ‘Sommige kinderen zullen bijvoorbeeld een hondje kunnen maken, andere kinderen gooien het materiaal op de grond en ook dat is een activiteit: wat maakt geluid als het op de grond komt, en wat niet?’
2. Speel in op het talent
Kinderen hebben een natuurtalent voor de omgang met elkaar, als ze dat van jongs af aan doen. Eva Toele: ‘Het is logisch dat kinderen die dit niet gewend zijn even aftasten als er een kindje met bijvoorbeeld een lichamelijke handicap op de groep komt, maar stel het kind voor met zijn of haar naam en geef aan wat het talent is van het kindje. Doe samen een activiteit die inspeelt op dit talent.’
3. Houd de humor erin
Wees creatief en houd de humor erin. Eva Toele: ‘Bij ons op de opvang zit een kindje met een grote rolstoel. Die verstopte zich achter een kleine bak in de moestuin en iedereen had de grootste lol. De rolstoel stak aan alle kanten uit, maar het kind zat goed verstopt. Soms is het juist leuk om een activiteit net even anders te doen dan anders en er samen de lol van in te zien.’
4. Gebruik de ruimte
Maak gebruik van de ruimte op de locatie. Soms kan het fijn zijn even een of twee kinderen apart te nemen, doe dit dan op een plek waar je echt even rustig kan zitten. Eva Toele: ‘Zoek bijvoorbeeld rust achter lage kasten, of laat je collega de andere kinderen mee naar buiten nemen, zodat het binnen even stiller is.’
5. Voel je niet schuldig
Sommige kinderen hebben nu eenmaal extra aandacht nodig. Eva Toele: ‘Voel je niet schuldig als je daarom de rest even geen aandacht kan geven. Vraag eventueel ondersteuning bij andere taken, zodat je alsnog extra aandacht voor de andere kinderen hebt.’
6. Geef aan wat je nodig hebt
Durf aan te geven wat je nodig hebt om het kind te begeleiden bij je leidinggevende. Heb je bijvoorbeeld extra materiaal nodig of meer tijd, geef dit aan. Eva Toele: ‘Vaak zie jij zelf het beste wat er nodig is en liggen de oplossingen binnen jezelf, maar als je leidinggevende hier niet van weet kan diegene hier niet op in spelen. Misschien merk je al kleine dingen in het dagritme op, die het verschil kunnen maken voor een kind; voel je vrij om dit aan te geven.’
Droom voor een kindercentrum
Wij vroegen voor dit artikel tips aan Eva Toele, directeur van Kinderdagverblijf de Boshoeve. Zij werkte 15 jaar lang als pedagoog in het LUMC. Daar ondervond ze de drive van ieder kind om beter te worden: er weer bij te mogen horen en thuis weer te spelen met de eigen vriendjes en vriendinnetjes. Het verdriet was groot als het kind niet meer welkom was op het kinderdagverblijf vanwege de benodigde extra zorg. Zo ontstond haar droom om een kindercentrum te ontwikkelen waarbinnen aan alle eisen wordt voldaan zodat ieder kind welkom is en eventuele extra zorg geboden kan worden. Haar droom werd de Boshoeve in Nieuw-Vennep.
Bron:Kinderopvangtotaal