Sinds 2 jaar geleden geldt er op de openbare weg een verbod op Stints. De elektrische bolderkarren waren mateloos populair bij gastouders en pedagogisch medewerkers voor het vervoer van kinderen. Een ongeval deed echter twijfels rijzen over de veiligheid van het vervoersmiddel. Inmiddels komt er aan alle onduidelijkheid een einde en mag de nieuwe versie van de Stint binnenkort de weg weer op.
Sinds 2 jaar geleden geldt er op de openbare weg een verbod op Stints. De elektrische bolderkarren waren mateloos populair bij gastouders en pedagogisch medewerkers voor het vervoer van kinderen. Een ongeval deed echter twijfels rijzen over de veiligheid van het vervoersmiddel. Inmiddels komt er aan alle onduidelijkheid een einde en mag de nieuwe versie van de Stint binnenkort de weg weer op.
Gastouders blij met opheffing wegverbod
De nieuwe Stint is niet helemaal hetzelfde als zijn voorganger. Dat begint al bij de naam: het elektrische voertuig heet nu officieel de BSO-bus. Ondanks de gewijzigde naam is duidelijk dat de elektrische kar net als voorheen in de hele kinderopvang met veel enthousiasme zal worden ontvangen. Er waren al twijfels over het Stint-verbod en kinderdagverblijven en gastouders loven de vele praktische voordelen.
Zo is het prettig dat de kinderen voor in plaats van achter de gastouder zitten (in tegenstelling tot in een auto of busje) en vermindert het druk autoverkeer rondom scholen. Ook voor de kinderen zelf is de BSO-bus doorgaans een prettiger vervoerswijze. Ze kunnen de frisse buitenlucht opsnuiven en krijgen tijdens de rit veel meer mee van de omringende omgeving en natuur.
BSO-bus voldoet aan alle veiligheidseisen
Betrokken bij de hernieuwde toelating van de Stint op de weg waren onder meer de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) en SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid). De RDW onderzocht de veiligheid van het voertuig en de kwaliteit van het productieproces, terwijl de SWOV de risico’s bij het gebruik van het voertuig in het verkeer beoordeelde.
Volgens de RDW voldoet de BSO-bus aan alle geldende eisen, uitgezonderd het feit dat het maximum aantal van acht passagiers wordt overschreden. Op initiatief van de Tweede Kamer is hier in overleg met de kinderopvangsector echter een uitzondering voor gemaakt. Volgens de SWOV leidt het gebruik van de BSO-bus niet tot meer risico’s dan andere lichte voertuigen in het verkeer.
Gebruik van de BSO-bus in de kinderopvang
Voor het gebruik van de BSO-bus in de kinderopvang gelden wel een aantal regels. Zo moet het voertuig zoveel mogelijk worden gebruikt op vrij liggende fietspaden of in 30 km/u zones. Ook mag de elektrische bol alleen worden gereden door bestuurders die ouder dan 18 jaar zijn en een rijvaardigheidstraining hebben gevolgd.
De exacte datum dat de BSO-bus weer op de openbare weg wordt toegelaten is nog niet bekend, maar duidelijk is dat dit niet lang meer zal duren. Voor de fabrikant van de Stint komt de toelating wellicht te laat. Het bedrijf heeft door het tweejarige verbod al zijn werknemers moeten ontslaan en staat op de rand van een faillissement. De toekomst van het bedrijf is dan ook nog ongewis.