Een traditioneel sterk punt van gastouderopvang is de directe communicatie tussen ouders en gastouder. Dit nauwe contact staat door de coronacrisis tijdelijk onder druk nu in het Protocol Kinderopvang duidelijke regels rondom breng- en haalmomenten staan omschreven. In dit artikel geven we tips hoe je als gastouder in deze periode toch een kort lijntje met ouders kunt behouden.
Een traditioneel sterk punt van gastouderopvang is de directe communicatie tussen ouders en gastouder. Dit nauwe contact staat door de coronacrisis tijdelijk onder druk nu in het Protocol Kinderopvang duidelijke regels rondom breng- en haalmomenten staan omschreven. In dit artikel geven we tips hoe je als gastouder in deze periode toch een kort lijntje met ouders kunt behouden.
Contact tussen ouders en gastouders op laag pitje
De maatregelen van het RIVM proberen het contact tussen volwassenen momenteel tot een minimum te beperken. Dat betekent dat kinderen door één volwassene worden gebracht en opgehaald, dat deze breng- en haalmomenten gespreid plaatsvinden en dat ouders soms aan de voordeur moeten wachten.
Deze omstandigheden maken het er niet makkelijker op om zaken te bespreken. Toch is het voor gastouders belangrijk om het contact met ouders niet uit hun handen te laten glippen. Zo kunnen zij de korte breng- en haalmomenten gebruiken om ouders te vragen naar eventuele bijzonderheden en hun tevredenheid over de huidige gang van zaken op de opvang.
Alternatieve manieren van contact
Niet alle onderwerpen zijn echter geschikt om aan de voordeur te bespreken. Gelukkig zijn er diverse alternatieven om te zorgen dat ouders zich toch gezien en gehoord voelen. Contact kan bijvoorbeeld via de mail of telefoon plaatsvinden. Sommige gastouders maken aan het einde van de week een belrondje dat weliswaar tijd kost, maar het goede contact met ouders uitstekend onderhoudt.
Belangrijk is vooral om het contact met ouders in deze periode niet teveel te laten verslappen. Het is namelijk moeilijker om goede communicatie later weer te herstellen. Er zijn tal van creatieve manieren om de korte lijnen te behouden: van wekelijks even beeldbellen tot het uitwisselen van filmpjes van (of over) het kind, zodat iedereen weet wat er thuis en op de opvang speelt.
Tips voor breng- en haalmomenten
Tijdens breng- en haalmomenten is het belangrijk om ouders ondanks de afwijkende omstandigheden een welkom gevoel te geven. Houd het bespreken van praktische zaken zo kort mogelijk en stel ook vragen uit oprechte interesse. Deel waar mogelijk iets kindspecifieks, zodat ouders weten dat hun kind is gezien.
Blijven sommige ouders te lang praten of houden ze zich niet aan de voorschriften in het Protocol Kinderopvang? Neem dan de regie terug en geef aan op welke manieren het verdere contact wel kan verlopen. Even rustig bijpraten bij de kapstok of speelhoek is nu weliswaar niet mogelijk, maar er zijn vele andere manieren om toch een warm onderling contact te onderhouden.