Jonge kinderen eten over het algemeen nog steeds te weinig groente en fruit. Dat is zonde, want deze voedingsmiddelen bevatten essentiële vitaminen, mineralen en vezels die bijdragen aan een goede gezondheid. In dit artikel geven we 4 redenen waarom de gastouderopvang de ideale plek is om kinderen te stimuleren om meer groente en fruit te eten.
Jonge kinderen eten over het algemeen nog steeds te weinig groente en fruit. Dat is zonde, want deze voedingsmiddelen bevatten essentiële vitaminen, mineralen en vezels die bijdragen aan een goede gezondheid. In dit artikel geven we 4 redenen waarom de gastouderopvang de ideale plek is om kinderen te stimuleren om meer groente en fruit te eten.
1). Jong geleerd is oud gedaan
In de gastouderopvang worden jonge kinderen opgevangen in een ontvankelijke periode van hun leven. In deze leeftijdscategorie zijn kinderen een nog relatief onbeschreven blad en bouwen ze nieuwe gewoonten en patronen op die ze soms de rest van hun leven met zich meenemen.
Het is daarom cruciaal om kinderen juist op jonge leeftijd gezonde leef- en voedingsgewoonten aan te leren. Gastouders kunnen bij baby’s al beginnen met groente- en fruithapjes en dit met het vorderen van de leeftijd steeds verder uitbreiden.
2). Huiselijke omgeving
Kinderen brengen soms veel tijd door bij de gastouder en hierdoor groeit de gastouderopvang als het goed is uit tot een soort tweede thuis. Ook de kleinschalige en huiselijke setting in vergelijking met andere opvangvormen draagt hier in belangrijke mate aan bij.
Als eetmomenten met groente en fruit op de gastouderopvang eenmaal in de dagroutine zijn ingebouwd, vergroot dit de kans dat kinderen deze routine thuis overnemen. Voorwaarde hiervoor is wel dat de ouders thuis zorgen dat er voldoende groente en fruit voorhanden is.
3). Sociale leeromgeving
Jonge kinderen doen elkaar graag na en dit maakt de gastouderopvang een belangrijke sociale leeromgeving. Als enkele kinderen het goede voorbeeld geven door groente en fruit te eten, zal de rest eerder willen meedoen.
Met name de oudere kinderen hebben in dit kader een voorbeeldfunctie. Belangrijk om te benoemen is dat de gastouder de eerste persoon is die zelf het goede voorbeeld moet geven. Kinderen doen namelijk niet altijd wat je zegt, maar vooral wat je zelf voordoet.
4). Spelenderwijs leren
Kinderen houden van uitdagingen en opdrachten en gaan graag aan de slag om met iets nieuws te experimenteren. De gastouder kan bijvoorbeeld een spelelement toevoegen aan het dagelijks eten van groente en fruit door kinderen simpelweg te laten meehelpen bij de bereiding.
Eten de kinderen heel lastig groente en fruit? Maak er dan een lekkere en gezonde smoothie van en laat de kinderen de groente en fruit die hierin gaan zelf selecteren. Hiermee neemt de bereidheid om de smoothie op te drinken zienderogen toe! Ook voor ouders is dit dan ook een handige tip.