Afgelopen jaar ontving het Klachtenloket Kinderopvang maar liefst 392 klachten. In 95 van deze gevallen had bemiddeling niet het gewenste resultaat, waardoor het geschil werd doorverwezen naar de Geschillencommissie Kinderopvang. Gastouderbureau Snoesje is ook aangesloten bij deze commissie en bleef in 2019 wederom geheel vrij van klachten of geschillen.
Afgelopen jaar ontving het Klachtenloket Kinderopvang maar liefst 392 klachten. In 95 van deze gevallen had bemiddeling niet het gewenste resultaat, waardoor het geschil werd doorverwezen naar de Geschillencommissie Kinderopvang. Gastouderbureau Snoesje is ook aangesloten bij deze commissie en bleef in 2019 wederom geheel vrij van klachten of geschillen.
Waarom de Geschillencommissie Kinderopvang?
De Geschillencommissie Kinderopvang is het laatste redmiddel voor ouders of oudercommissies die na een klacht geen bevredigende oplossing krijgen aangereikt. De commissie behandelt voornamelijk vraagstukken zoals de uitvoering, aanpassing, opzegging en annulering van de overeenkomst met een kinderopvangorganisatie. Ook kwaliteit, kosten, opvangtijden en misdragingen komen aan bod.
Op het gebied van gastouderopvang behandelt de Geschillencommissie Kinderopvang nooit klachten tegen een individuele gastouder, maar alleen tegen het betrokken gastouderbureau. Het bureau beschikt altijd over een klachtenregeling, waardoor de meeste klachten zonder tussenkomst van de commissie kunnen worden afgehandeld.
Geen klachten of geschillen bij Gastouderbureau Snoesje
In 2019 zijn bij de Geschillencommissie Kinderopvang geen klachten en geschillen ingediend bij Gastouderbureau Snoesje. Wij zijn erg trots op wederom een geschilvrij jaar en doen er alles aan om deze positieve lijn ook in 2020 door te trekken. Aan de inzet en het enthousiasme van de bij ons aangesloten gastouders zal het in elk geval zeker niet liggen!
Uiteraard rusten wij door de lange klachtenvrije periode zeker niet op onze lauweren. Wij bieden ouders gelegenheid om klachten in te dienen bij onze interne klachtencommissie, die bestaat uit drie onafhankelijke leden. Leden van de oudercommissie hebben eventueel ook het recht om met een klacht direct naar de externe Klachtencommissie Kinderopvang te stappen.
Sowieso relatief weinig klachten in gastouderopvang
De klachten- en geschilvrije jaren bij Gastouderbureau Snoesje vallen niet los te zien van de algehele tendens in de sector. Van de 392 in het afgelopen jaar ingediende klachten over kinderopvang, hadden slechts 52 betrekking op de gastouderopvang.
Hoewel de kwaliteitsverschillen tussen gastouders in Nederland relatief wat groter zijn, komt dit voornamelijk door een aantal negatieve uitschieters naar beneden. In zijn algemeenheid beoordelen ouders de kwaliteit van gastouderopvang erg positief ten opzichte van andere kinderopvangsoorten.
Gastouderopvang scoort traditioneel goed op elementen als veiligheid, ontspanning, ontwikkelingsstimulering, sensitiviteit bij gastouders en welbevinden bij het kind. Met een geschilvrij gastouderbureau zoals Snoesje maken ouders dan ook altijd een verantwoorde keuze.