Beweging is goed voor jonge kinderen. Het is iets dat ouders en professionals zoals gastouders intuïtief weten, maar dat nu nogmaals is bevestigd in een grootschalig literatuuronderzoek. Met name de motorische en cognitieve voordelen blijken groot te zijn. Gastouders kunnen met deze wetenschap hun voordeel doen door beweging op speelse wijze te verwerken tijdens opvanguren.
Beweging is goed voor jonge kinderen. Het is iets dat ouders en professionals zoals gastouders intuïtief weten, maar dat nu nogmaals is bevestigd in een grootschalig literatuuronderzoek. Met name de motorische en cognitieve voordelen blijken groot te zijn. Gastouders kunnen met deze wetenschap hun voordeel doen door beweging op speelse wijze te verwerken tijdens opvanguren.
Bewegen goed voor motorische ontwikkeling
Het literatuuronderzoek werd uitgevoerd door Amsterdam UMC in opdracht van Kenniscentrum Sport. De onderzoekers richtten zich specifiek op de samenhang tussen beweging en ontwikkeling van kinderen in de leeftijdscategorie van 0 tot 5 jaar. Al snel bleek een duidelijk verband tussen de hoeveelheid beweging en de motorische ontwikkeling die kinderen als gevolg hiervan doormaken.
Zowel de grove motoriek (de coördinatie van handelingen met het hele lichaam zoals kruipen, rennen, springen en klimmen) en de fijne motoriek (bijvoorbeeld klein speelgoed pakken en gebruiken met de handen) gaan bij beweeglijke jonge kinderen met sprongen vooruit ten opzichte van leeftijdsgenootjes met een meer sedentaire levensstijl.
Bewegen goed voor cognitieve ontwikkeling
Maar bewegen op jonge leeftijd heeft meer voordelen. De onderzoekers ontdekten een positief verband tussen beweging en de leerprestaties van kinderen. Met name bewegen tijdens het leren heeft een sterk effect, bijvoorbeeld bij het onthouden van woordjes of getallen.
Een mogelijke verklaring hiervoor is de bijdrage die beweging levert aan het verhogen van aandacht en concentratie. Kinderen die gedurende de dag regelmatig bewegen, weten hun aandacht makkelijker vast te houden en blijven langere tijd geconcentreerd.
Gastouders en andere kinderopvangprofessionals kunnen deze kennis toepassen door spelelementen op slimme wijze te combineren met leerelementen. Ook op lange termijn kan dit volgens de onderzoekers een positief effect hebben op de schoolprestaties.
Meer aandacht voor effecten op sociaal-emotionele ontwikkeling
Dat de conclusies uit de literatuurstudie serieus genomen moeten worden, blijkt onder meer uit de strenge selectiecriteria die tijdens het onderzoek zijn gehanteerd. De onderzoekers hebben alleen gekeken naar onderzoeken die over een langere periode herhaaldelijk hebben plaatsgevonden, waardoor in totaal 43 studies in aanmerking kwamen voor analyse.
Wel wijzen de onderzoekers op de noodzaak van aanvullend onderzoek. Zo is nog meer aandacht nodig voor de allerjongste leeftijdscategorie (0 tot 3 jaar) en voor de effecten van beweging op de sociaal-emotionele ontwikkeling. Tot slot is ook het effect op de hoeveelheid vet en spieren relevant in een tijd waarin overgewicht onder jonge kinderen een toenemend probleem is.